13 ting du gjorde forkert til jobsamtalen

Saxo Merrild 11-12-2019 10:10 AM
Categories: Nyheder

Vi har identificeret 13 årsager til at folk ofte fejler til jobsamtalen... dette fra ikke at vise de personlighedsstyrker som arbejdsgiveren leder efter, til ikke at stille de rette spørgsmål i slutningen at interviewet. 

 

Mange jobsøgende giver udtryk for at de fejler i deres jobsamtaler, men de ved ikke, om de kunne have gjort noget anderledes. Men tro mig – det er der. Heldigvis deler vi det hele med dig i denne artikel.   

 

Lad os komme i gang.  

 

Hvis du bliver ved med at fejle til jobsamtaler, så er det IKKE dit CV den er gal med

Vi hører gentagende gange arbejdssøgende sige ”Jeg bliver ikke hyret efter mine jobsamtaler, det må være fordi jeg ikke har den erfaring på mit CV, som de vil have.” 

 

Det er ikke tilfældet. 

 

Hvis en arbejdsgiver har inviteret dig til en samtale, så kunne de godt lide dit CV. 

 

Når du er til jobsamtalen, er det op til dig at imponere dem med HVORDAN du beskriver din erfaring, hvilken attitude du viser dem, hvilke spørgsmål du stiller dem til sidst osv.  

 

Dit CV har et formål: At få dig inviteret til en jobsamtale. Hvis det gjorde det, så virker dit CV. 

 

Lad os nu se på nogle mulige årsager til, at du ikke kom i betragtning efter jobsamtaler.  Ved at være opmærksom herpå, har du mulighed for at forbedre dine evner til at gå til jobsamtaler. 

 

Her kommer de hyppigste grunde til at folk fejler til jobsamtalen … 

 

13 årsager til at folk fejler til jobsamtalen 

 

1.Du lavede ikke nok research på jobbet og virksomheden 

 

Undervurder ikke dette punkt. 

 

Arbejdsgiveren vil gerne hyre en person, som er grundig og hårdtarbejdende, ligegyldigt hvilket job det handler om. 

 

Den første måde du viser dem, at du er det, er ikke ved at hoppe over hvor gærdet er lavest, men ved at ankomme med masser af viden om jobbet og virksomheden.  

 

Prøv at have et mål om at ville vide mere end alle andre, der skal interviewes til positionen.  

 

Læs jobbeskrivelsen grundigt og noter dig hovedansvarsområderne.  

 

Undersøg også virksomheden. Hvor mange penge tjener de? Hvem er deres klienter/kunder? Hvem er deres største konkurrenter? Hvor stor er virksomheden? mm. 

 

Forstil dig hvad andre jobsøgende derude gør, og så gør det dobbelte. Det er sådan, du kommer til at stå ud fra mængden. 

 

Dette handler om ren indsats. Det kræver ikke talent. Du bliver bare nødt til at lave benarbejdet.  

 

Arbejdsgivere lægger mærke til den ekstra indsats, du har gjort! 

 

Dit niveau af sikkerhed når du skal besvare spørgsmål som, ”Hvorfor har du valgt at søge en stilling her?” eller ”Hvad ved du om os?” er et helt andet, når du faktisk har gjort din research. Din interviewer vil se og elske det.    

 

2. Du stillede ikke særlig mange spørgsmål 

Arbejdsgivere vil gerne hyre folk som leder efter noget specifikt i deres jobsøgning og som ved, hvad de vil have. Det kan skyldes, ar arbejdsgiveren bliver bange for, at du vil kede dig, ikke kunne lide jobbet eller forlade virksomheden så snart noget bedre byder sig. 

 

Og hvordan kan du vide at jobbet passer godt til dig hvis du ikke stiller spørgsmål? 

 

Ikke at stille nok spørgsmål er altså et stort rødt flag for arbejdsgiveren. Det vil gøre dem bekymrede for, hvorvidt det virkelig betyder noget for dig hvilken type job du ender i. At du bare gerne vil hyres et eller andet sted. 

 

Alle disse ting kan være potentielle årsager til, at du fejler i dine jobsamtaler.  

 

Du bør stille mindst et eller to spørgsmål til hver person, du mødes med. 

 

3. Du sendte ikke en e-mail hvor du takker personen, du mødtes med 

Dette er en anden måde at vise, at du er en Hard-worker, der har taget det ekstra skridt for at gøre mere, end der bliver bedt om. Det viser, at man ikke skærer hjørner eller er typen, der venter på at blive sat i gang.  

 

Vi foreslår, at du sender en takke-e-mail til alle du har mødt under jobsamtalen.  Send e-mailen den følgende dag ved frokosttid, eller om aftenen efter du er kommet hjem fra interviewet.  

 

4. Du svarede usammenhængende, løj eller virkede ikke troværdig 

Det er vigtigt, at du er autentisk og indrømmer, når der er noget du ikke ved, og så viser, at du er villig til at lære det. 

 

Det er okay, at man en eller to gange under en jobsamtale siger, ”jeg er ikke sikker” eller ”Nej, det har jeg aldrig gjort før, men jeg vil rigtig gerne lære det”.  

 

Dette er meget mere givende end at prøve at lyve eller give en lang forvirrende forklaring. Arbejdsgivere er kloge mennesker. De ser hurtigt, hvis du gør det. 

 

Og hvis de føler, de ikke kan stole på dig, så hyrer de dig ikke. 

 

Så næste gang du føler dig fristet af at lyve i et interview så husk, at det bedre betaler sig at være ligefrem. Ærlighed vil næsten altid også få folk til at bryde sig bedre om dig. 

 

At føle, at man skal sige ”Ja” til alle spørgsmål og lade som om man ved det hele, er en hyppig årsag til, at folk ikke får jobbet. 

 

Arbejdsgivere forventer IKKE, at du siger, at du har gjort alle de ting, du bliver spurgt om.  

 

Faktisk vil en god interviewer spørge dig om ting, du ikke ved. Hvordan skal de ellers kunne finde dine begrænsninger? 

 

Husk det til din næste jobsamtale. 

 

5. Du kunne ikke forklare, hvad du leder efter i din nuværende jobsøgning 

 

Dette er noget, mange jobsøgende ikke ved eller undervurderer.  

 

Arbejdsgivere vil have folk, som søger specifikke ting i deres kommende job. 

 

Hvis det ikke lyder, som om du har tænkt over, hvad det er du vil med din karriere, bliver arbejdsgiveren bange for, at du ikke kommer til at føle dig stimuleret af jobbet, og derfor ikke vil gøre det godt eller længe. 

 

Så hvis du vil have flere jobtilbud, så vis arbejdsgiveren, at du ved, hvad du leder efter! 

 

Du bør også have forberedt et godt svar på spørgsmålet ”Fortæl mig om dig selv”. Dette er ofte det første spørgsmål de stiller. Det er en mulighed for at fortælle dem din historie og få opdateret dem på, hvad det er, du er på udkig efter lige nu.   

 

6. Du kunne ikke forklare, hvorfor du vil have deres specifikke job 

Efter du har fortalt arbejdsgiveren, hvad du leder efter i din jobjagt, skal du være klar til at forklare hvorfor stillingen hos dem passer ind i netop det. 

 

Her hjælper det, at du har lavet din research. Læs jobopslaget dybdegående, så du kan nævne de ansvarsområder, som du ser frem til at påtage dig og udbygge dine evner med. 

 

Arbejdsgivere elsker at stille spørgsmål som, ”Hvorfor søgte du denne position?” for at se, om der er en specifik grund til, at du har søgt netop det job. 
Du får ikke mange jobtilbud ved at sige, at du bare har brug for et job, at du har regninger der skal betales eller, at du er arbejdsløs og derfor har brug for arbejde. 

 

Vi har snakket med mange jobsøgende, som ikke forstår dette, eller som bliver frustreret når vi forklare det. 

 

De siger, ”Jeg skal bare bruge et job. Hvorfor skal jeg lade som om, at deres job er noget specielt?”.  

Sandheden er: Hvis du er ligeglad med jobbet, så finder de nok en, der ikke er det. 

 

Vi foreslår, at du tænker mere over hvad du GERNE vil lave, og så kun ansøger den slags job. 

Indsnævre din jobsøgning. Søg smallere og dybere. Brug mindre tid på mange forskellige jobtyper, men fokuser på det felt, som virkelig interesserer dig. 

Søg ikke kun jobs du er kvalificeret til, men jobs som du ren faktisk gerne vil have!  

 

Du får flere jobtilbud, når du kan forklare præcis, hvorfor du har søgt. 

 

7. Du viste ikke engagement/entusiasme 

Arbejdsgivere vil hyre folk, som kommer ind og er positive, energiske og entusiastiske omkring arbejdet. 

 

Det er okay. hvis du ikke er den mest højtrystede eller mest energiske person.  

 

Men du skal skrue lidt op og vise noget entusiasme. 

 

Hvis de fortæller dig om en del af jobbet, som lyder interessant, så sig det! Prøv at bruge positive vendinger som, ”Det lyder interessant” mindst en eller to gange under samtalen, når de fortæller dig om jobbets ansvarsområder.  

 

Folk vil helst arbejde sammen med én, der er energisk og engageret i arbejdet. 

 

8. Du var for ydmyg 

Glem ikke, at din opgave til en jobsamtale er at sælge dig selv.  

 

Selvom det er godt at være ydmyg og ærlig, så skal du ikke være bange for at fortælle dem, hvad du er rigtig god til og hvad du kan gøre for dem. 

 

Snak om dine resultater. Snak om hvad du er bedst til. Hvad er du en ekspert i? 

 

Har du trænet nogen? Har din chef engang spurgt dig om hjælp til noget, du er god til? Hvad har du brugt mest tid på i løbet af din karriere? 

 

Hvis du lige er blevet færdiguddannet, hvad var dit fokusområde så i dine studier? 

Du er en ekspert i de felter, så opfør dig som en. Arbejdsgivere vil gerne hyre nogen, som har ekspertevner. Hold dig ikke tilbage for at vise at du kan det. 

 

Forbered nogle gode svar til spørgsmålet, ”Hvad er dine største arbejdsmæssige bedrifter?”.  Vælg noget som er så nyligt som muligt. Noget der også demonstrerer evner, som du kan bruge i dette job.  

 

Tænk også over hvordan du vil besvare disse spørgsmål: 

 

  • Hvad er du bedst til? 
  • Hvorfor skal vi hyre dig? 

 

9.  Du fik det ikke til at handle om DEM 

Samtidig med at vise dem din ekspertise, skal du også sikre dig, at du viser dem, hvordan dine evner relaterer til det specifikke job. 

 

Mange jobsøgende formår ikke at gøre dette. Det er grunden til at mange fejler deres jobsamtaler.  

 

De fleste tror, at jobsamtalen handler om dem selv. Nøglen til at få flere jobtilbud er at få dine svar til også at handle om arbejdsgiveren.  

 

Snak om hvordan dine evner passer til jobbet.  

 

Hvordan vil dine tidligere bedrifter være med til at sikre dig succes i de opgaver, du skal lave for dem fremadrettet? 

 

Hvis du ikke studere jobopslaget indgående, kan du ikke gøre noget af dette.  

 

Så hvis du ikke gør det som en del af din forberedelse, så er det nok derfor, du bliver ved med at fejle til samtalerne.  

 

10. Du virkede ikke villig til at blive ”Coachet”  

Arbejdsgivere vil ikke hyre nogen, som er stædige eller uvillige til at lære hvordan man gør tingene på deres måde… Ligegyldigt hvor talentfulde de er. 

 

Hver virksomhed gør tingene en smule anderledes. De forventer, at du lærer, hvordan de opererer (selv hvis du har haft den samme slags job før). 

 

Så vis altid, at du er åben og villig til at tilpasse dig nye ideer og processer.  

 

Enhver manager har haft ansatte, som er talentfulde, men som nægtede at følge virksomhedens måde at gøre tingene på. Dette er ikke noget, de bryder sig om.  

 

11. Dit kropssprog eller fremtræden var ikke god  

Folk dømmer hinanden visuelt før noget andet. Arbejdsgiveren vil inden for et sekund begynde at samle sine førstehåndsindtryk ved at kigge på dine ansigtsudtryk og dit kropssprog.  

Det er værd at klæde sig passende på og sikre sig, at dit kropssprog igennem samtalen udstråler, at du er selvsikker. 

Øv dig på at have en god holdning, både når du sidder ned og står. 

 

Hold øjenkontakten når du snakker og lytter. (De fleste finder det svært, når de taler). 

 

Kryds ikke armene eller indtag en defensiv position, når du sidder ned. Prøv at sidde ned med en åben og afslappet positur. 

 

Undgå også at tippe med fødderne, hænderne eller andet der kan distrahere intervieweren.  

 

Hvis du siger de rigtige ting, men ikke går ind til en jobsamtale med den rigtige fremtræden, kan det være årsagen til, at du fejler dine jobsamtaler. 

 

12. Du fik ikke skabt en menneskelig forbindelse til arbejdsgiveren  

Når du sidder til samtalen, så glem ikke, at du taler med en rigtig person. 

 

Arbejdsgiveren skal bestemme sig for, om du skal være med på holdet og arbejde med dem hver dag i fremtiden. 

 

Så at få bygget en personlig forbindelse betyder meget. 

 

Hvis de spørger ind til noget omkring dig selv, så prøv at stille et spørgsmål den anden vej også. (For eksempel, hvis de spørger dig om du dyrker sport, så kan du svare, og sige, ”Hvad med dig?”) 

 

Prøv at se dig omkring i deres kontor når du sætter dig og se om der er noget, du kan bruge i samtalen senere.  

 

Lad være med at køre samtalen ud på et sidespor, hvis de prøver at tale om jobbet med dig, men lær lidt om dem og vis, at du er interesseret i at kende dem som personer, inden samtalen er ovre. 

 

13. Dine evner er ikke helt hvad de havde brug for 

Nu har vi gennemgået de 12 sandsynlige grunde til, at folk fejler deres jobsamtaler. Til sidst er det værd at sige, at ja, det er muligt at du blev inviteret til en samtale og det så gik op for dem, at din baggrund ikke lige er hvad de har brug for.  

 

Det sker. 

 

Men ganske ofte er det noget andet - en af de 12 grunde som vi har nævnt ovenfor. 

 

Så hvis du bliver ved med at blive afvist efter dine jobsamtaler, så se på de ting du kan kontrollere. Lad værre med at smide skylden på uheld eller dit CV. 

 

Jeg håber, at den her artikel kan være med til at overbevise dig om, at der er ting du kan gøre for at forbedre dine chancer. 

 

Så bliv ved med at prøve. Du er kun en god jobsamtale fra drømmejobbet.  

 

Skal vi hjælpe dig med at finde jobbet/lande og holde dig opdateret på nye positioner som kunne have din interesse, så opret dig her og send os dit CV. Vi elsker at hjælpe folk med at finde og lande det rette job!