Hvordan man finder gode udviklere

Saxo Merrild 10-16-2020 12:00 AM
Categories: Nyheder

Efterspørgslen efter og udbuddet af gode software udviklere og programmører, har aldrig været så langt fra hinanden, som det er lige nu. Den teknologiske udviklings stigende hastighed vil kun øge denne uoverensstemmelse yderligere. I 2021 vil vi se flere ubesatte udvikler positioner end nogensinde før.   

Denne mangel på talent sammen med the law of economics betyder, at tech-lønninger er vokset væsentligt, og at virksomheder ofte betaler mere og mere for gode udviklere. Det betyder også at udviklere ofte kan blive ”stjålet” af andre virksomheder, som tilbyder højere lønninger.   

Alle typer virksomheder har brug for udviklere for at vokse - ikke mindst start-ups scale-ups. IT medarbejdere er nogle af de vanskeligste at rekruttere, og at finde software ingeniører, udviklere, programmører, DevOps, Data analytikere og mobile udviklere kommer kun til at blive sværere. 

Det kan virke som en umulig opgave at finde udviklere – som om de aldrig rigtigt er på markedet, hvilket de heller ikke behøver at være. De ansøger ikke jobs og de har ofte så mange recruiters i hælene, at de frit kan vælge jobs. 

Så hvad kan du gøre i dette vanskelige scenarie? 

Hvis du er del af en virksomhed, som leder efter gode software udviklere – dem med erfaring som: 

·      Skriver god og præcis kode, hurtigt 

·      Prøver nye sprog og aldrig stopper med at lærer 

·      Har en dybdegående viden om computere science generelt 

·      Kommunikerer godt på alle niveauer 

·      Har lært nok igennem at fejle og ved hvad der virker 

·      Har haft succes med arkitekturer 

·      Bringer et vidst niveau af innovation og kreativitet til bordet 

… så ved du at det er svært at finde og overtale gode software udviklere til at blive en del af dit team. 

 Hvis du fokuserer på de følgende områder, så øger du muligvis dine chancer for at rekruttere. 

  

1. Betale mere! Er du så konkurrencedygtig som du tror? 

Hvis du ikke betaler markedsraten, så får du det svært. Hvis du betaler mere end markedsraten, så får du nok succes med din hyring på den korte bane (selvom virksomheder der betaler godt, måske dækker over nogle andre faldgrupper). 

  

2. Find ud af hvad en ”god udvikler” i virkeligheden er for din virksomhed 

Gode udviklere ER på udkig efter nye jobs derude, men hvordan ved du, at du kan genkende en hvis du ser en?  Hvordan filtrerer du de gode fra de mindre gode. 

Går du glip af på gode kandidater ved at bruge standard kodnings interview, som ikke er passende, eller bruger du virkelighedsnære situationer og tests for at teste dem ordentligt? 

Er dine rekrutteringer hovedsaligt baseret på keywords og eliminerer gode kandidater på grund af deres begrænsede erfaring? 

Er der elementer af underlagt subjektivitet i dine interviews? Ansætter du den samme type folk gennemgående for at sikre, at de passer til virksomhedskulturen? Alternativt leder du måske efter trendy unge udviklere og overser de mere modne kandidater. Kigger du altid efter folk med erfaring fra store brands eller fra specifikke universiteter eller andre uddannelser? 

Hvis det er tilfældet, så er det på tide at brede dit net ud og fokusere på færdigheder, evner og en iver til at lære i stedet. 

Gode IT teams er ofte dem med de mest varierende sammensætninger af mennesker og niveauer af erfaring, og med baggrunde, som i højere grad reflekterer jeres kunder, hvilket endda kan have positiv indvirkning på innovation og UX. 

3. Giv tilbud hurtigt og giv et gode tilbud! 

Hvis du har fundet den perfekte kandidat og de virker interesserede, så VENT IKKE! 

Få sendt dit bud til dem med det samme. Hvis de er kvalitets kandidater, så går de også til interviews andre steder, og andre virksomheder vil også syntes, at de er gode og vil derfor give dem deres bud. Du bliver nødt til at slå konkurrencen; At vente for længe kan betyde, at du mister den kandidat, som du er vild med. 

Overvej at præ-lukke kandidaten – hvordan passer rollen med deres motivationer og forventninger til løn – har de brug for andet for at begynde at overveje et bud, så som endnu et møde med dig, et af medlemmerne af dit team eller en anden medarbejder? Skulle de afslå dit tilbud, så prøv at finde ud af hvorfor, så du kan identificere de barrierer, som der er for at du kan få succes med dine rekrutteringer. 

4.     Ansæt efter potentiale, ikke efter en kombination af eftertragtede færdigheder 

Hvis du leder efter folk som har præcis de færdigheder som du har brug for lige nu, kan du meget vel blive meget skuffet, specielt hvis de færdigheder er sjældne. Prøv at være mere fleksibel ift. hvad du leder efter, og fokuser i stedet på den rette attitude og de rette evner frem for alt (eller evnen til at lære nye færdigheder). Lad være med at fokusere på kun at hyre ”den bedste”, men se i stedet på hvordan du kan hjælpe dit team til at blomstre - til at blive de bedste. 

5. Remote arbejde 

Du vil helt sikkert tiltrække mere opmærksomhed, hvis du tillader fleksibilitet i din tilgang til arbejde. Top udviklere er ofte interesseret i remote arbejde, og ja det er godt at have teamet samlet og nødvendigt til tider, men med videokonferencer, slack, trello og mere er det måske på tide at modernisere måden, i arbejder på. 

6. Er dit nuværende team glade for at arbejde for dig? 

At ansætte gode udviklere er nemmere, når dit team har et godt ry og tilbyder et miljø, som folk gerne vil arbejde i. Vær sikker på at du offentligt viser i din markedsføring, hvordan du tilgodeser talent og behandler medarbejderne godt.   

Hvis din virksomhed kultur og ry er godt, så vil kvalitets udviklere og programmører, som er motiveret for at arbejde i et positivt miljø og som er stolte at deres arbejde, gerne være en del af dit team. Teamet og arbejdet er det vigtigste aspekt, endda vigtigere end lønniveauet. 

 

7. Kandidatens opfattelse af dit brand eller markedet 

Nogle virksomheder eller markeder er ikke typisk tænkt som værende Tech områder at arbejde indenfor, men nogle gange er det langt fra sandheden, og virksomheder indenfor områder som finance og healthcare vil ofte være førende inden for innovativ teknologi. Hvis det er tilfældet, så skal du sikre dig at din kommunikation slår igennem i din markedsføring. Der kan mange flere fordele ved at arbejde i fronten med AI og VR i en healthcare virksomhed end hos Amazon eller Facebook – men du bliver nødt til at gøre det klart. 

Hvis du ikke har et optimalt ry (endnu) eller er en start-up, så bliver det uden tvivl sværere for dig at overtale nogen, som allerede er velbetalte og glade for deres job, til at rykke fra hvor de er nu. Det kan ende med at blive et ”numbers game” hvor du skal kysse en masse frøer og screene mange kandidater for at finde, hvad du leder efter. 

  

8. Afslører du nok om jobbet til dine kandidater? 

At markedsføre en udvikler stilling, handler ikke om at prøve at pointere, at der er PlayStation og gratis frugt på kontoret, men om hvad der kan læres i jobbet, hvordan teamet og virksomheden er værd at arbejde med og om, hvordan du vil hjælpe med at møde deres specifikke udfordringer og om produktet eller servicen er spændende og betydningsfuld. 

 

Forbedre din rekrutterings proces   

Prøv at bruge en rekrutterings medarbejder, der fuldt ud forstår rollen - guide dem gennem det, hvis det er nødvendigt. Hvis de ikke har andet valg end at arbejde med keywords, så går i sandsynligvis glip af gode kandidater, fordi deres CV er skrevet forskelligt fra de ord der søges på. 

  

  

Det er lige så vigtigt, at den der skal rekruttere forstår, hvem de har brug for til jobbet - forstår de udfordringerne i jobbet, og hvad det kræver at løse dem? Er det så udfordrende, som de tror, eller kan en mere grøn kandidat måske tackle det? Hvis du forsøger at overtale en seniorudvikler eller en person med den forkerte baggrund til at tage den forkerte type rolle, vil de miste interessen.   

Din interviewproces skal være en god oplevelse, selv for dem der ikke kom igennem nåleøjet eller besluttede sig for at arbejde andet steds. Vær forsigtig med, hvem du screener ud. En negativ oplevelse kan ændre det, der ellers syntes at have været en god jobmulighed, til et no-go-scenarie for en god kandidat. 

Interviewprocessen er der, hvor du får lov at sælge rollen og fremhæve, hvordan den passer til kandidatens motivationer og ambitioner. Du skal være virkelig interesseret i at finde ud af mere om kandidaten og stille meningsfulde spørgsmål om deres erfaring og de udfordringer, de har løst tidligere – vis, at du værdsætter dem.   

Undgå tests, der ikke fungerer i virkeligheden, såsom gåder, tavlekodetest, Big O-notation eller tests, der stiller spørgsmål til outdatede kodningssprog, som ingen har brug for længere. Fokuser mere på faktiske live-problemer og parprogrammer evt. sammen, for at arbejde jer igennem dem eller spørg efter input, kodeeksempler, betalte projektopgaver, porteføljer, blogs, publikationer eller foredrag, som de evt. har holdt på Meetups. 

Nogle gange kan en succesfuld ansættelse være en kombination af at give det rigtige tilbud på det rigtige tidspunkt. Hvis job muligheden sætter kryds i alle boksene og kommer på et tidspunkt, hvor den potentielle kandidat ikke har det allerbedst i sit nuværende job, og du tilbyder spændende, udfordrende arbejde - måske med en forfremmelse og en lønstigning - så kan drømme rekrutteringen måske blive din. 

KARRIEREMULIGHEDER
Confidential
Confidential
Confidential