20 ting du kan gøre for at blive ansat hurtigere i 2020

Saxo Merrild 04-17-2020 12:00 AM
Categories: Nyheder

En ansættelsesproces tager nemt mindst 20-30 dage. En tidsperiode som kan tage optimismen fra de fleste jobsøgende, når der skal søges et nyt job. Hvis du snart vil begynde jobjagten, er du måske nysgerrig på, hvorvidt der er noget du kan gøre for at forkorte den ellers lange proces.
Heldigvis for dig har vi lavet en liste over 20 ting du kan gøre for at blive ansat hurtigere.

 

1 lad dig ikke nøjes

Vær specifik når det kommer til hvor du vil arbejde. Bare fordi der er 10 åbne positioner inden for dit felt, betyder det ikke, at du skal søge dem allesammen. Undersøg deres employer brand online og snak med venner og familie sådan, at du finder en virksomhed og position som passer til dine behov og værdier.

 

Inden du går i gang med din research, så lav en liste over, hvad du synes, karakteriserer den perfekte virksomhed for dig, hvilket slags miljø du trives i og hvilken slags arbejdsopgaver, som tænder dig.

 

2 Vær specifik

Tid er en begrænset ressource, når man leder efter nyt job. Spild den ikke på at udarbejde en masse ansøgninger til steder, som du kun er semi-interesseret i. Du bør i stedet tage dig god tid til at finde ud af hvilken slags position, du rigtig gerne vil have, og så finde en der matcher. På de fleste job boards og rekrutteringssider kan man søge meget specifikt sådan, at du kan finde jobbet der opfylder dine kriterier.

 

Find nogle keywords som passer på de arbejdsopgaver og den arbejdserfaring du har, så du bedst muligt kan benytte søge funktionerne på jobportalerne. Når du så finder et godt match, så bliver det en hel del nemmere at skrive jobansøgningen, end det ville være, hvis du søgte en position, du ikke rigtig var interesseret i.

 

 

3 Giv ikke op

Du har lavet din research, skrevet og afleveret din ansøgning og dit CV. Så hvad nu? Vær forsat på udkig efter andre åbne stillinger og forfølg andre muligheder i takt med, at de opstår. Det er bedre at søge flere positioner, der interesserer dig, end kun at søge en eller to.

 

Hvis en virksomhed sender dig et afslag, så benyt dig af muligheden for at spørge dem om hvad du kunne have gjort anderledes, og brug det til næste gang.

 

 

4 Husk jobansøgningen

Rekrutteringsansvarlige bruger mellem 5-7 sekunder på at se på en jobansøgning og et CV, så det er vigtigt at fange deres opmærksomhed med det samme. Det er ”best pratice” at ændre din jobansøgning og CV for hver position du søger.

 

Giv en hurtig oversigt over dine kvalifikationer og kom så omkring hvordan du kan hjælpe virksomheden med at skabe succes.

 

 

5 Jobspecifik ansøgning

Vi kan ikke understrege vigtigheden af dette nok! Din jobansøgning SKAL være specificeret til det enkelte job. Vær sikker på at du har fremhævet de evner og den erfaring du har, som er relevant for denne position.

 

Hvis ikke ansøgningen er skrevet specifikt til den stilling, du ønsker at søge, bliver du muligvis sorteret fra af et ATS (Applicant Tracking System) eller af den rekrutteringsansvarlige, og bliver dermed diskvalificeret. Undlad at inkludere ting som ikke har noget med jobbet at gøre, så du har plads til det der har.
 

 

6 Arbejdshistorik er ikke alt

Mange jobsøgende kan gå uger eller måneder uden at finde det rette job. Dette efterlader huller i en arbejdshistorik og kan gøre den rekrutteringsansvarlige bekymret for, at den jobsøgende ikke er pålidelig. Heldigvis er din jobhistorie ikke det eneste som betyder noget i en jobansøgning.

 

Inkluder frivilligt arbejde eller projekter som du har været del af i den periode. Hvis du var hjemmegående med børn, så nævn også det. Rekrutteringsansvarlige vil gerne vide, hvad du laver og hvordan du har bygget videre på dine kompetencer, selvom du ikke arbejdede for en virksomhed.

 

 

7 Keep it simple

Hvis du har været på arbejdsmarkedet I mange år og har erfaring nok til at udfylde flere tekstsider, bør du så nævne det hele? Ikke helt. Når det kommer til erfaring og arbejdshistorie så er det bedst at holde det kort og simpelt.


Gør beskrivelsen af de seneste jobs grundig og hold beskrivelsen af jobs før de seneste jobs til et par linjer.

 

 

8 Klæd dig passende på

De fleste har hørt, at man bør klæde sig til det job man gerne vil have, ikke det job man har. Det er der faktisk en del sandhed i. Når du tager til et interview, så klæd dig ikke bare på til den stilling du søger. Klæd dig på som om du søgte en stilling i en del af den øvre ledelse.

 

Førstehåndsindtryk betyder meget, og derefter har du kun 30-60 minutter til at give et indtryk af hvem du er.

 

 

9 Vær oprigtig

Arbejdsgivere vil ikke se falske smil eller indøvede svar, når der skal ansættes. De vil gerne kende dem, de forhåbentligt skal ansætte, for at sikre sig at du passer til positionen og kulturen. At være misledende hjælper hverken dem eller dig.

 

At sige hvad du tror arbejdsgiveren gerne vil høre kan måske lande dig jobbet, men jobbet kan være helt forkert i forhold til den, du i virkeligheden er. At være ærlig er den bedste måde at vise dine evner på og lande drømmejobbet.

 

 

10 Det betaler sig ikke at bære nag

Når du fortæller om tidligere erfaringer og situationer, så er det vigtigt at huske, at du ikke omtaler dem nedladende eller sætter dem i et dårligt lys. At tale dårligt om tidligere arbejdsgivere og folk som du har arbejdet med, får den nye arbejdsgiver til at overveje, hvad du kommer til at sige om dem i fremtiden.

 

Det giver et dårligt indtryk af din karakter. Plus, det er et interview som handler om at bevæge sig fremad. Enhver tidligere uoverensstemmelse hører ikke hjemme her.

 

 

11 Fortæl historier

Det er vigtigt. at det du fortæller om dine evner og erfaringer til jobsamtalen, bliver bakket op af historier og eksempler på gange, hvor dine evner virkelig gjorde en forskel. Fortæl hvordan dine evner hjalp din forrige virksomhed med at skabe succes.

 

 

12 Følg op

Uanset om du hører tilbage vedrørende jobtilbuddet eller ej, så er det vigtigt at du følger op på samtalen et par dage efter samtalen. Send en takke-e-mail hvor du forklarer, hvor rart det var at møde dem, og hvor glad du var for muligheden for at komme til samtalen. Du kan uddybe dine tanker om, hvorfor du gerne vil arbejde for dem igen. Husk at give dem dine kontaktinformationer igen, så de hurtigt kan få fat på dig, hvis de skulle have yderligere spørgsmål.

 

Dette viser, at du er ligeså investeret som de er og oprigtigt er interesseret i positionen.

 

 

13 Netværk

Nogle gange opstår jobmuligheder de mest usandsynlige steder. Vær åben for at kommunikere og networke med andre inden for dit felt. Om det er til en expo, over e-mail eller på sociale medier som LinkedIn. Skab forbindelser og gør opmærksom på dig selv.

 

 

14 Skaf referencer

Før du søger et job, så lav en liste over mulige referencer. Kontakt dem og hør om det er okay, at du skriver dem på som en reference. Fortæl dem når du søger et job og, at de muligvis vil blive kontaktet af dem. Disse bør være folk du kender gennem networking, tidligere kollegaer eller enhver, som kan sige god for dine arbejdserfaringer og evner. Vær også sikker på, at de er en god kilde. Vælg folk som kender din arbejdsmoral og kan give en objektiv og ærlig udtalelse.

 

 

15 Gør det igen

Så du har søgt et job og du fik det ikke. Et par uger senere ser du, at positionen stadigvæk er åben. Prøv endelig igen! Noter alt hvad der kunne være gået galt den første gang du søgte og giv det et skud mere. Dette viser initiativ og dine evner til at udvikle dig.

 

 

16 Vend negativt til positivt

Hvad end dine svagheder er, så vend dem til din fordel og vis at selv om du laver fejl, så ved du hvordan du kan vende det, og bruge det til at forbedre dig selv og dit arbejde.

 

Vi har alle svagheder og arbejdsgivere vil gerne kende til dem. Husk at svagheder kan blive til en positiv ting. For eksempel kunne en af dine svagheder være overspringshandlinger. Her kan du understrege, at du på trods af det, altid når dine deadlines og producerer fremragende resultater, selv når du arbejder under pres.

 

 

17 Fokuser på dine bedrifter

At anerkende sine bedrifter er lige så vigtigt som alt andet, og de vil hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden.

Du har måske ikke 10 års erfaring, men du kan måske vise dem, at dit team fordoblede salgene et år. Det kan gøre en kæmpe forskel, når du overvejes til en stilling.

 

 

18 Skil dig ud fra resten

Dette kan betyde mange ting. Fra at vise din portefølje, til at sende dem en præsentation som gør det ud for din ansøgning. Disse unikke træk vil hjælpe en arbejdsgiver eller rekrutteringsansvarlig med at huske dig. Gør noget som viser, at du er unik, alt imens du fremhæver de evner som de leder efter.

 

 

19 Vær selvsikker

Man kan udstråle selvsikkerhed ved at gøre alt fra at besvare spørgsmål med direkte og ærlige svar, til at give et godt håndtryk. Undersøgelser viser at op imod 33% af rekrutteringsansvarlige har fravalgt kandidater efter et interview, på grund af dårlig kropsholdning. Det er svært at forstille sig, at noget så småt skulle kunne have så stor en betydning, men det kan det.

 

 

20 Vær engageret

Rekrutteringsansvarlige og arbejdsgivere vil vide, at du lytter efter og er interesseret i hvad de har at sige. Dette betyder at du skal være engageret! Stil spørgsmål hvis noget er uklart, nik og vis dem at du lytter og hold øjenkontakt. Undersøgelser viser at 67% af rekrutteringsansvarlige siger de har fravalgt kandidater efter et interview, fordi de ikke har kunne holde øjenkontakten. At kunne holde øjenkontakten viser, at man er selvsikker og giver en fornemmelse af lederskab – noget virksomheder sætter stor pris på.

 

Selvfølgelig er en af de bedste måder at vise engagement på, ved at være proaktiv. Kig organisationens hjemmeside igennem, læs anmeldelser, se på deres sociale medier, lær om deres historie, mission og værdier. Medbring noter fra din research om virksomheden med til interviewet. Denne information vil give dig ideer til spørgsmål som du kan stille intervieweren og vil vise ansættelsesteamet, at du er selvsikker og seriøs. Der er ikke noget mere imponerende end en der møder op, er forberedt og klar til at takle de forhindringer der ligger forud.