Den ultimative guide til jobsamtalen

By: Saxo Merrild 03-23-2020

Categories:Nyheder,

Jobsamtaleguiden – den gode jobsamtale  

Skal du til jobsamtale, og vil du gerne have, at samtalen sidder lige i øjet, så du kan lande dit drømmejob? Følg disse 19 tips til at forberede dig på en god jobsamtale. Så vil du med sikkerhed gøre det rigtig godt. 

 

1. Lav research på virksomheden. 

En rekrutteringsansvarlig spørger dig måske, hvordan du ser virksomhedens position i markedet, eller hvem virksomhedens konkurrenter er, hvad deres konkurrencemæssige fordele er, og hvad de bør gøre fremadrettet. 

 

2. Stil skarpt på dine styrker, og hvorfor du vil have netop det job. 

Forbered dig på ethvert interview med tre til fem stærke ”selling points”, som positionerer dig som den stærkeste kandidat til jobbet. Hav dertil eksempler på, hvordan dine styrker er kommet til udtryk i forskellige situationer klar. Hvis du for eksempel fortæller, at du har gode kommunikationsevner, kunne du komme med et eksempel på, hvordan du har brugt det i dit tidligere job. Det skal selvfølgelig være sandt, det du siger, det er pinligt og ikke godt for dine chancer, hvis du bliver taget i en løgn. Vær også klar på at forklare arbejdsgiveren, hvorfor du gerne vil have jobbet, hvad du tror det vil give dig professionelt og hvordan dine evner og erfaringer spiller ind i det. Hvis en rekrutteringsansvarlig ikke tror, at du virkelig gerne vil have jobbet, så bliver du ikke tilbudt jobbet.  

 

3. Kom den rekrutteringsansvarliges bekymringer og reservationer om dig i forkøbet. 

Der er altid flere kandidater, end der er job åbninger. Så den rekrutteringsansvarlige leder altid efter en god grund til at udelukke folk. Sæt dig i den rekrutteringsansvarliges sko og spørg dig selv, hvorfor han ikke skulle have lyst til at hyre dig (hvilken erfaring mangler du, hvilke relevante evner har du ikke? osv.). Forbered så dit forsvar. I stedet for at undgå de mangler du har, så adresser dem. Du kan være sikker på, at den rekrutteringsansvarlige ikke har overset dem, så kom dem i forkøbet.  

”Jeg ved, at du måske tænker, at jeg ikke er den bedste kandidat til positionen fordi [deres reservationer]. Men du bør vide, at [grunde til at den rekrutteringsansvarlige ikke bør bekymre sig].” 

 

4. Forbered dig på hyppigt stillede jobsamtale spørgsmål. 

Det er klart, at der findes hundredvis af forskellige spørgsmål, som du kan risikere at få til din jobsamtale, men der er en lille håndfuld, som du næsten kan være sikker på kommer. Du bør overveje, hvilke spørgsmål du kan få ud fra din alder, erfaring og job du søger, når du prøver at finde ud af hvilke spørgsmål, du kunne få. Det er klart, at du ikke får alle de samme spørgsmål til en jobsamtale som praktikant, som du gør til jobsamtalen som CEO. Se hvilke spørgsmål du med høj sandsynlighed kan regne med at få her.  

 

5. Klargør spørgsmål til jobsamtalen. 

Kom forberedt til jobsamtalen med nogle intelligente spørgsmål til den rekrutteringsansvarlige. Spørgsmål som demonstrerer din indsigt i virksomheden samt at du er seriøs. Du vil næsten altid blive spurgt, om du har nogle spørgsmål til sidst i samtalen. Det er vigtigt, at du her har et eller to spørgsmål klar. Hvis du siger, ”nej, faktisk ikke”, så vil han eller hun måske konkludere, at du ikke er særligt interesseret i jobbet eller virksomheden. Et spørgsmål som altid fungerer godt er, ”hvis du skulle beskrive den perfekte kandidat til positionen, hvordan ville han eller hun så se ud?” For flere eksempler, samt hvordan du skal svare besvare dem, kan du læse med her:  INDSÆT LINK. 

 

6. Øvelse, øvelse, øvelse 

Det er en ting at komme forberedt med et svar på et spørgsmål som: ”hvorfor skal vi hyre dig?” En anden udfordring er det at sige det højt på en selvsikker og overbevisende måde. Første gang du prøver at sige det højt, vil det lyde forvansket og forvirrende, ligegyldigt hvor klart det lød i dit hoved. Sig det højt 10 gange, så begynder det at lyde rent og mere artikuleret.  

 

Du skal ikke øve dig, når du er ”på scenen” med en rekrutteringsansvarlig foran dig; øv dig inden du går til samtale. Hvad er den bedste måde at øve sig på? Tag fat i et par venner og øv jer på at interviewe hinanden på tur: En person observerer, og den interviewede får feedback både fra den observerende og intervieweren. Kør fire eller fem runder og skift roller undervejs. En anden måde at gøre det på (som dog ikke er lige så god) er at filme dig selv besvare forskellige spørgsmål, og så se det igennem for at finde ud af, hvor du skal forbedre dig. Hvad end du gør, så sørg for at du øver dig i at sige tingene højt. Det fungerer ikke bare at gøre det i hovedet.  

 

7. Land et ”win” inden for de første fem minutter 

Mange undersøgelser viser, at de fleste jobsamtaler faktisk allerede er afgjort inden for de første fem minutter – resten af samtalen leder den rekrutteringsansvarlige bare efter ting, som kan hjælpe dem med at bekræfte deres beslutning. Så hvad kan du gøre for at komme igennem nåleøjet inden for de første fem minutter? Kom ind i lokalet med god energi og entusiasme. Giv udtryk for at du værdsætter, at den rekrutteringsansvarliges har sat tid af til dig. 

Der er også en god ide at starte ud med at give en positiv kommentar om virksomheden – for eksempel: ”Jeg har virkelig set frem til det her møde. Jeg syntes, at [virksomheden] laver noget fantastisk arbejde indenfor [et bestemt felt eller projekt], og jeg er virkelig spændt på at kunne bidrage.” 

 

8. Få intervieweren på din side 

Mange rekrutteringsansvarlige ser jobsamtaler som en kamp: kandidaterne prøver at vride et jobtilbud ud af intervieweren, og det er interviewerens job at holde fast på det. Det er din opgave at vende samtalen fra en tovtrækning til en relation, hvor I begge er på samme side. Du kunne sige noget så simpelt som, ”jeg er glad for at få chancen for at lære mere om jeres virksomhed, og at I kan lære mig bedre at kende, så vi kan finde ud af om der er et godt match eller ej. Jeg har altid ment, at det værste der kan ske, er at blive hyret til et job, som ikke er rigtigt for mig – det er der jo ingen, der er interesseret i!”  

 

9. Vær tilstedeværende og tag ansvar under samtalen.  

Nogle kandidater kan ud af høflighed komme til at være for passive under jobsamtalen, men høflighed er ikke lig med passivitet. En jobsamtale er ligesom andre samtaler – det er en dans, hvor du og en partner bevæger jer sammen, begge reagerer på hinanden. Begå ikke den fejl bare at sidde og vente til at intervieweren spørger dig, hvilken nobelpris du har vundet. Det er dit ansvar at sikre dig, at han eller hun ved, hvorfor du er den bedste kandidat, når han eller hun går derfra. 

 

10 .Sørg for at dine ”Selling points” står klart 

Hvis et træ falder i skoven og ingen hørte det, lavede det så en lyd?  Eller måske bedre sagt, hvis du kommunikerer dine selling points til den rekrutteringsansvarlige, og han eller hun ikke forstår dem, har du så vundet? Her er svaret klar NEJ! Så begrav ikke dine selling points i lange indviklede historier. Fortæl i stedet intervieweren hvad dine Selling points er, og giv så eksempler på hvordan de er kommet til udtryk i fortiden og hvordan de kan bruges i det job, du er til samtale om.  

 

11. Tænk positivt 

Der er ingen, der kan lide én, der brokker sig for meget; Så hæng ikke fast i dårlige oplevelser under en jobsamtale. Bevar et positivt mindset. Selv hvis en interviewer spørger dig lige ud, ”Hvilke fag kunne du mindst lide?” eller ”hvad brød du dig mindst om ved dit forrige job?”, så besvar ikke spørgsmålet. Eller mere præcist, besvar det ikke, som det blev stillet. I stedet, så sig noget som ”Jeg fandt faktisk noget ved alle mine fag, som jeg godt kunne lide. For eksempel så syntes jeg godt om [noget der var godt ved faget] på trods af at [faget] var svært” eller ”Jeg syntes faktisk rigtig godt om [dit tidligere job], selvom jeg nu ved, at jeg rigtig gerne vil arbejde med [dit nye job]. 

 

12. Luk samtalen på en positiv måde 

Hvis en sælger kom til dig og præsenterede sit produkt, takkede dig for din tid og så gik igen, hvad gjorde han så forkert? Han spurgte dig ikke om du ville købe produktet! Hvis du når til slutningen af samtalen og du mener, at du rigtig godt vil kunne lide jobbet, så bed om det! Fortæl intervieweren, at du virkelig, virkelig godt kan lide jobbet – at du var interesseret i det inden samtalen, og er det endnu mere nu, og at du er overbevist om, at du gerne vil arbejde der. Hvis der er to kandidater, som er lige gode til sidst i søgningen – dig og en anden – så vil den rekrutteringsansvarlige med større sandsynlighed tilbyde dig jobbet, da han eller hun vil mene, at der er større sandsynlighed for, at du vil acceptere jobtilbuddet.  

 

13. Tag en kopi af dit CV med til samtalen 

Hav altid en kopi af dit CV med til enhver jobsamtale du skal til. Hvis intervieweren har mistet hans eller hendes, så vil du spare dem meget tid (og forlegenhed for intervieweren), hvis du kan hive en ekstra kopi frem. 

 

14. Vær ikke bange for at fremstå for indøvet  

Nogle er bange for, at hvis de indøver deres svar, så vil de lyde som en robot under samtalen. Bare rolig. Hvis du er velforberedt, så vil det lyde rent og artikuleret, ikke metallisk og indøvet. Hvis du IKKE er velforberedt, vil din nervøsitet for situationen gøre det endnu værre.  

 

15. Få det meste ud af spørgsmålet ”fortæl mig om dig selv”  

Mange interviewers lægger ud med dette spørgsmål. Så hvordan vil du svare? Du kan begynde på en lang historie om, hvor du er født, hvad dine forældre laver, hvor mange brødre og søstre du har og hunde og katte, og det er okay. Men vil du hellere have, at intervieweren noterer, hvor mange hunde du har, eller hvorfor virksomheden skal hyre dig? 

 
Overvej at besvare dette spørgsmål med noget i stilen med ”Altså jeg kunne jo fortælle dig en hel masse om mig selv, og hvis jeg ikke kommer ind på, hvad du vil høre om, så sig til. Men der er tre ting som du bør vide om mig, [her kommer dine Selling points ind]. Jeg kan uddybe dem lidt hvis det er okay?” 

Her vil intervieweren altid sige ja. Så kan du sige, ”Ift. den første pointe, så [giv eksempel]. Og da jeg arbejdede for [virksomhed], var jeg [eksempel på et andet Selling point]” osv. Den her strategi lader dig bruge de første 10 – 15 minutter af samtalen på at fokusere på dine styrker og selling points. ”Fortæl mig om dig selv” er en gylden mulighed. Brug den! 

 

16. Tænk over dit kropssprog  

Hav det rette tøj på, få øjenkontakt, giv et fast håndtryk, rank ryggen, tal klart og tydeligt og undgå at bruge parfume eller cologne. Nogle gange er interviewrummet lille og mangler udluftning.  Du vil gerne have, at den rekrutteringsansvarlige retter sin opmærksomhed mod dine kvalifikationer – ikke dit overforbrug af Chanel No. 5!  

 

17. Vær klar på ”adfærds-baserede” jobsamtaler 

En hyppigt anvendt interviewmetode i dag er, at bede folk om at beskrive en oplevelse de har haft, som demonstrerer en adfærd som virksomheden mener er vigtig ift. en specifik position. Du kan f.eks. blive bedt om at fortælle om en situation, hvor du traf en upopulær beslutning, hvor du viste et højt niveau af udholdenhed eller hvor du traf en beslutning under pres med begrænset information.  

Trin 1 er at prøve at deducere, hvilken slags adfærd den rekrutteringsansvarlige med høj sandsynlighed leder efter. Trin 2 er at identificere mindst et eksempel på et tidspunkt, hvor du har demonstreret forskellige slags adfærd, så du har et eksempel klar. Trin 3 er at forberede en historie til hver. Mange anbefaler at bruge SAR (Situation-Action-Result) som model for dine historier. Trin 4 er at øve dig på at fortælle dine historier. Husk at gennemgå dit CV med dette i tankerne, det kan hjælpe dig med at identificere konkrete eksempler på tidspunkter, hvor du har udvist forskellige slags adfærd i din arbejdshistorik. 

 

18. Send en ”tak for samtalen” e-mail  

Det er altid en god ide at sende en e-mail, hvori man takker for samtalen efter enhver jobsamtale.  Skræddersy hver e-mail så den passer til det, I kom ind på under samtalen. Du kan f.eks. skrive, ”jeg var specielt glad for at høre [eller interesseret i, spændt på] det du sagde om…”. Send e-mailen indenfor 48 timer efter samtalen.  

 

For at skrive en god e-mail bør du tage dig lidt tid efter hver samtale, for at notere dig et par ting som intervieweren sagde. Du kan her også tage dig tid til at notere nogle ting, som du kunne have gjort bedre til samtalen, så du kan justere dem til din næste jobsamtale.  

 

19. Giv ikke op! 

Hvis du har haft en dårlig jobsamtale til et job, du virkelig tror vil passe godt til dig (ikke et du rigtig gerne vil have, men ikke passer til), så giv ikke op! Skriv et brev, send en e-mail eller ring til intervieweren og fortæl ham eller hende, at du ikke fik kommunikeret ordentligt, hvorfor du mener, du er den rette til jobbet. Forklar igen hvad du kan tilbyde virksomheden, og fortæl at du gerne vil have muligheden for at bidrage. Om den strategi vil skaffe dig et jobtilbud eller ej, afhænger af virksomheden og dig. Men en ting er sikker: Hvis du ikke prøver er dine chancer lig nul. Vi har set den her tilgang virke adskillige gange, og vi opfordrer dig til at give det et skud!  

Hvis du følger de overstående 19 strategier, så er du så forberedt som du kan være. Se evt. vores jobåbninger hvis du vil starte din nye karriere i dag. Held og lykke!