5 måder at gøre dine zoom-præsentationer mere engagerende og uimodståelige 

Saxo Merrild 11-04-2020 3:18 PM
Categories: Nyheder

Tørt. Kedeligt. Anstrengende. Spild af tid. Let forglemmelig. Det er nogle af de ord og sætninger, der kommer op, når man stiller dette spørgsmål: Hvilket ord ville du bruge til at beskrive de Zoom-præsentationer / webinars, du deltager i? 
 

Det er sandt, at de fleste webinarer med høj sandsynlighed er uinspirerende ... og glemt kort efter. De er ikke vildt involverende og deres indvirkning på at hjælpe dig med at opnå succes, er sandsynligvis minimal. En af de ting, der hindrer deres evne til at skabe en “wow” effekt er, at de ikke er særlig forskellige fra andre møder, du deltager i online. Også dem, der opretter og leverer online præsentationer, forsømmer vigtigheden af at forstå mediet. Online præsentationer kræver meget mere for at fange dig, simpelthen fordi: 

 

-Skærmen er en dårlig erstatning for at have en rigtig person foran sig 

-Fristelsen til at multitaske øges 

-At deltage alene reducerer energien og den følelsesmæssige forbindelse 

-Andre ting, som vi ser på den samme skærm - fra f.eks. Netflix eller YouTube - har meget høj produktionsværdi 

For at imødekomme de udfordringer, som dette medie stiller, skal du overveje disse fem forbedringer: 

 

1. Kom godt fra start 
 

Hvis din åbning svarer til den fra mødet, som dit publikum deltog i en time før, har du allerede mistet dem. Du skal gøre det klart fra det øjeblik du starter, at dette kommer til at være anderledes. Sjovt. Engagerende. Værdifuld. Interessant.  
Førstehåndsindtrykket er vigtigt. Nu hvor alt er flyttet online, bliver din præsentation lagt sammen med de fem andre møder og begivenheder, som dit publikum deltager i hver dag. Du skal blænde dit publikum fra det allerførste sekund af din præsentation. Gør din start overraskende, så dine seere vågner op og bliver interesseret. 

2. Væk med bullet points 

Hvis de slides, du præsenterer, har 15 ord eller mere på dem (jeg anbefaler dig at have 12 eller færre), sikrer du dig, at dit webinar bliver ekstra kedeligt. Slides i punktform er ikke effektive til at inspirere mennesker eller engagere dem i dit indhold. Hvis du har oplysninger, du vil dele, der kræver brug af mange ord, skal du gøre det tilgængeligt, som en supplerende ressource. Intet skriger "det er tid til at tune ud" som et slide med 10 bullets. Tænk pirrende tweet, ikke ordrige whitepapers. Når du bruger ord, skal du bruge en 32-punkts skrifttype eller derover på hvert slide. Dette giver to store fordele: For det første sikrer det, at du ikke benytter for mange ord. Og for det andet gør det det lettere for deltagerne at se. Dine slides virker små, når de ses på dit publikums enheder - især hvis de bruger deres telefon. 

 

3. Dynamisk format 

Når du leverer en præsentation online, er der den store udfordring, som ikke forekommer i samme grad i live-sessioner, nemlig fristelsen til multitasking. Når du befinder dig fysisk i et rum sammen med andre mennesker, så vil er være mindre tilbøjelige til at svare på en e-mail, mens du præsenterer. Men når du leverer online, er det næsten en invitation til multitasking; når alt kommer til alt, har den enhed, de ser dig på, alle disse andre værktøjer: e-mail, Instagram, instant messaging. Der er meget konkurrence om opmærksomheden. For at forhindre folk i at tjekke andre ting på deres enhed, skal du holde din præsentation dynamisk. Den bedste måde at gøre dette på, er at variere den måde, du formidler dit indhold på. Skift mellem historier, information, data, modeller, formler, lister osv. Skift indholds formatet hvert andet til fjerde minut, for at holde tingene dynamiske og levende. 

4. Forøg personligheden 

Hvis du leverer en præsentation fra en scene, er den automatisk mere visceral og følelsesmæssigt overbevisende. Når du overføres til en persons bærbar eller telefon med internettets magi, bliver din personlighed udvandet. Skærmen, de ser dig på, fungerer som et filter, som undertrykker din unikke stil. For at modvirke det, skal du forstærke energien, fordoble empatien og overdrive dine udtryk. Overdriv dog ikke for meget. Du ønsker ikke at fremstå som en parodi på dig selv. 

5. Maksimer medierne 

Du har sikkert hørt, at et billede siger mere end tusinde ord, og ifølge Gartner Research er et minuts video, mere værd end 1,8 millioner ord. Når du bruger interaktive medier, gør du dine præsentationer mere overbevisende og potente. Dertil gør du det mere visuelt interessant også. Så når du opbygger din præsentation, så spørg dig selv: Hvor kan jeg erstatte ord med billeder og video? Gå derefter igennem det igen når det er færdigt, og stil spørgsmålet igen. Dit publikum vil takke dig for at erstatte de 26 bogstaver i alfabetet med meningsfulde, fangende medier. 

Du skal være mere bevidst, når du leverer en virtuel præsentation, hvis du vil have reel indflydelse på dit publikum. Når du opbygger og leverer din præsentation med disse fem elementer i tankerne, er du sikker på at skille dig ud og have indflydelse på dit personlige brand.